Stillingen som Regensprovst bliver ledig og ønskes besat fra 1. juni 2025. Stillingen, der er ulønnet, kan søges af alle fastansatte professorer eller lektorer ved Københavns Universitet. Regensprovsten agerer som socialt og kulturelt samlende person på det 401 år gamle kollegium Regensen, der er præget af kuriøse traditioner og et initiativrigt alumnefællesskab. Dette indebærer for Provsten hvert semester at deltage ved tre fester, afholde en middag for henholdsvis Regensens embedsfolk og nye indflyttere, samt deltage i optagelsesproceduren for disse. Internt på Regensen har Provsten ledelsesansvar for de ansatte herunder Portneren, og arbejder sammen med beboernes valgte ledende repræsentanter (de såkaldte ‘klokkere’) og kollegiets øvrige embedsfolk i den daglige drift af kollegiet. Regensprovsten har i samarbejde med Økonomiudvalget ansvar for overordnet økonomistyring og overholdelse af årlige budgetrammer, og fungerer, på fod med klokkerne, som kontaktperson udadtil. Provsten er født medlem og aktiv part af bestyrelsen for Københavns Universitets Kollegiesamvirke af 1983, som ejer de fire gamle kollegier Regensen, Borchs, Elers’ og Valkendorfs. Bestyrelsen består af eforer og alumnerepræsentanter fra alle fire kollegier.
Til stillingen er knyttet en større embedsbolig med beboelsespligt på Regensen med en mindre husleje. Boligen er desuden familie- og delevenlig. Eksempelvis har det afgående provstepar haft to hjemmeboende børn indtil udflytningsalderen. Der kan læses mere om boligen i denne artikel. Nærmere information om provsteboligen kan fås ved henvendelse til Klokkerne (klokker@regensen.dk). Provsteboligen og kollegiet fremvises såfremt man indkaldes til samtale.
Ansættelsesprocessen varetages af et indstillingsudvalg bestående af regensianere. Udvalget behandler ansøgninger og forestår den videre proces med henblik på at afgive en begrundet indstilling til Rektor, som foretager den endelige ansættelse.
I øvrigt findes videre oplysning om kollegiet her på hjemmesiden. Ansøgningen og CV med referencer bedes sendes per mail til Regensens klokkere på klokker@regensen.dk med “Ansøgning til Regensprovst” i emnefeltet. Ansøgningsfrist: 01/12-24, kl. 12.00. Ansøgere vil senest modtage svar d. 15. december, og samtaler afholdes i uge 3 og 4 efter nærmere aftale mellem indstillingsudvalget og ansøgere.